INSTANT KARMA

We All Shine On

I Want You

Man, no wonder our lives is caught up in the daily superstition that the world is bout to end

世界がもうすぐ終わるっていう迷信に日々俺たちが囚われるのも無理ないよな

Kendrick Lamar - A.D.H.D.

ケンドリック・ラマ―Kendrick Lamarの新曲がマーヴィン・ゲイMarvin Gayeの「I Want You」を下敷きにしていて、ブラックミュージック愛好者界隈で盛り上がっているようだ。

マーヴィン・ゲイの70年代の三大傑作「What’s Goin On」「Let’s Get It On」「I Want You」は、ぼくが生涯に聴いたアルバムのベストスリーでもある(最近はこれに「Here, My Dear」が加わった)。

I Want You」はもともとリオン・ウェアLeon Wareが制作中だったアルバムを、マーヴィンが自分が歌いたいと言い出して強引に引き継いで完成させ、マーヴィンの名で出したアルバムだが、あまりにも素晴らしいのでそんなことはこだわる必要もない。リオン・ウェアはその後に自身の名義で『Musical Massage』という傑作を出した。

今朝通勤時に久しぶりに「I Want You」を聴いていたら、涙が溢れてきて困った。悲惨なニュースを見ても心は痛むが涙は出ない。美しいものに触れるときに極端に涙もろくなっている。

ケンドリックの新曲の歌詞を読んでいたらまた涙が出た。彼は地域社会への貢献活動のさ中に銃弾に倒れた友人になりきって(イタコになって)ラップしている。

(訳詞はこのサイトから引用)

Should I feel resentful I didn’t see my full potential?

Should I feel regret about the good that I was into?

Everything is everything, this ain’t coincidental

I woke up that morning with more heart to give you

As I bleed through the speakers, feel my presence

To my brother, to my kids, I’m in Heaven

To my mother, to my sis, I’m in Heaven

To my father, to my wife, I am serious, this is Heaven

To my friends, make sure you countin’ them blessings

To my fans, make sure you make them investments

And to the killer that sped up my demise

I forgive you, just know your soul’s in question

I seen the pain in your pupil when that trigger had squeezed

やれたはずのことを成し遂げられなかったのを怒るべきなのかな?

熱心にやっていた前向きな活動も後悔するべきかな?

すべてのことに意味があるんだよ これは偶然じゃない

あの朝目覚めたとき もっと心を尽くすつもりだった

血を流す思いでラップした言葉がスピーカーから流れたら 俺の存在を感じてほしいんだ

兄弟たち 子供たち 俺は天国にいるから

母さん 姉さん 俺は天国にいるよ

父さん 俺の奥さん いやまじで ここは天国だから

友だちのみんな 自分の幸運をきちんと確認して

ファンのみんな きちんと投資してくれよ

俺の死期を早めた犯人へ

お前を赦す お前の魂が彷徨っているのがわかるから

お前が引き金を引いたとき 瞳に痛みが宿ったのが見えたんだ

(残りの部分を自分で訳してみた)

And though you did me gruesome, I was surely relieved

I completed my mission, wasn't ready to leave

But fulfilled my days, my Creator was pleased

I can't stress how I love y'all

I don't need to be in flesh just to hug y'all

The memories recollect just because y'all

Celebrate me with respect

The unity we protect is above all

And Sam, I'll be watchin' over you

Make sure my kids watch all my interviews

Make sure you live all the dreams we produce

Keep that genius in your brain on the move

And to my neighborhood, let the good prevail

Make sure them babies and them leaders outta jail

Look for salvation when troubles get real

'Cause you can't help the world until you help yourself

And I can't blame the hood the day that I was killed

Y'all had to see it, that's the only way to feel

And though my physical won't reap the benefits

The energy that carry on emits still

I want you

お前は俺に酷いことをしたが、お前の目を見て俺は楽になったのも事実だ

俺は自分の使命を果たした、この世を去る用意はなかったが

それでも充実した生を生きた、神も喜んでいた

お前ら全員を愛していると伝えたい

お前らを抱きしめるのに肉体はいらない

俺をリスペクトして祝ってくれ

俺たちの団結は何物にも代えがたい

それからサムよ、俺はお前を見守っているよ

俺の子供たちに俺のインタビューを全部見せてほしい

お前が俺たちの生み出した夢を全部生きてくれ

お前の頭の中の天才を発揮し続けてくれ

地元の仲間たちよ、善を広めよう

奴らの子どもたちやリーダーを刑務所から出してやってほしい

リアルにトラブルが起こったら救いを求めるんだ

自分自身を助けられるようになるまで世界を助けることはできないから

俺は自分が殺された日をフッドのせいにはしない

皆が直面すべきだ、それしか感じる方法はない

俺はこの世で報われることはなかったが

俺が放ったエネルギーはまた働いている

I want you.